Analfabetisme in de 21e eeuw

U wordt over letterlijk alles voorgelogen door professionele oplichters: historici, medici, politici, chemici, fysici, filosofen, psychologen, rechtsgeleerden, journalisten, schoolmeesters en -juffen, docenten, religieuze leiders, sekteleiders, geheime genootschappen, door wie eigenlijk niet.

Analfabeten van de 21e eeuw zijn niet degenen die niet kunnen lezen en schrijven.

Analfabeten van de 21e eeuw zijn zij, die niet in staat zijn de leugens waarmee ze zijn opgegroeid en geïndoctrineerd te ontleren.

Ontleren is het sleutelwoord. Het weigeren te geloven wat nooit is bewezen. Autoriteit ontkennen, orders negeren.


De verwarring is compleet. Het hoofdvak op school zou “filosofie” moeten zijn. Alles wat we hebben geleerd is slechts een filosofie, een gedachtespinsel, een perceptie van een ander, waarvan we dachten dat die er voor had doorgeleerd. Niets is minder waar, er wordt alleen maar een versie van dezelfde filosofie in onze hersenen geïmplanteerd op straffe van het mislukken in de maatschappij. Zelf nadenken is slecht voor je carrière en je huwelijksleven.

Ja, wat we ervaren als de realiteit is niets anders dan het filosoferen van anderen, het maakt niet uit waarover. Het uitgangspunt is altijd een aanname, een hypothese, waarop verder wordt geborduurd en even vaak onenigheid over is. Bewust gecreëerde onenigheid. Zoals er over de toekomst wordt gefilosofeerd, zo wordt er nog harder over het verleden gefilosofeerd. Er wordt gefilosofeerd over virussen en atomen, over regeringsprogramma’s en oorlogsdreigingen. Onze realiteit komt met filosofen in gradaties. In principe stuk voor stuk, allemaal acteurs en actrices. Wij mensen worden altijd buiten de kring geplaatst, de cirkel van kennis.

Het is triest dat we daar ook in deze krant eigenlijk met goed fatsoen niet meer over kunnen schrijven en discussiëren, het medium is er eenvoudig niet geschikt voor. We zijn gedwongen, net als vele andere media die de filosofen hebben ontmaskerd, voort te blijven borduren (modderen) met wat ons door de filosofen wordt aangereikt. Die hebben maar één belang, dat is dat we analfabeten dienen te blijven om lezers te trekken en discussies los te maken. Daar moeten we erg aan wennen; het vastzitten in de tweede laag als overlevingsmechanisme. Meedoen met filosoferen. Schrijven voor de analfabeten. Wat een roeping!


Het domein van filosofie bestond van oudsher uit “alle intellectuele inspanningen”. Het heeft sinds lang de betekenis van de studie van abstracte, niet-experimentele intellectuele inspanning. “Filosofie” blijft dus een notoir lastig te definiëren begrip en de vraag “wat is filosofie” is op zich een complexe filosofische vraag. Sommige filosofen houden zich met zeer specifieke technische kwesties bezig, terwijl anderen zich juist zeer breedvoerig concentreren op de interrelatie tussen zaken als religie, wetenschap en kunst. (Wiki-CIA-pedia)

Gelukkig heb ik nu de definitie van filosofie gevonden. Het is het intellectueel opvoeren en delibereren van fantasierijke sprookjesvertellingen gebaseerd op evenveel aannames als er filosofen zijn, vertellingen die op zichzelf het bewijs zijn geworden met het passeren van de jaren en generaties. Gemak dient de mens.